Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen samapalkkaisuusohjelma on julkaistu

Hallitus ja työmarkkinakeskusjärjestöt ovat neuvotelleet yhteiset samapalkkatoimenpiteet vuosille 2020–2023. Samapalkkaohjelman tavoitteena on naisten ja miesten keskimääräisen palkkaeron kaventaminen. Tavoitteeseen pyritään muun muassa palkka- ja sopimuspolitiikalla, palkkausjärjestelmien kehittämisellä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella sekä purkamalla työelämän sukupuolen mukaista eriytymistä.

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia: Terveyssosiaalityötä ei saa irrottaa terveydenhuollosta – sairaiden oikea-aikainen apu turvattava

Monet hyvinvointialueet ovat käynnistäneet suunnitelmat terveyssosiaalityön siirtämisestä pois terveydenhuollon palveluista. Muutoksen haittavaikutukset voivat olla ennalta-arvaamattomat ja mittavat, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia varoittaa. – Terveyssosiaalityö on selkeästi terveydenhuoltoon kiinnittyvä palvelu, jossa sille on tarvetta. Terveyssosiaalityössä on kyse terveydenhuoltoon liittyvästä sosiaalihuollon ammattihenkilön tekemästä työstä, painottaa Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio. Terveyssosiaalityössä sosiaalialan ammattilaiset,

Suomen Farmasialiitto: Apteekkien farmaseuttiselle henkilöstölle uusi työehtosopimus – kaksivuotisen sopimuksen kustannusvaikutus on 7 prosenttia

Apteekkien farmaseuttista henkilöstöä koskeva uusi työehtosopimus syntyi ystävänpäivänä 14.2.2023 Suomen Farmasialiiton hallituksen hyväksyttyä neuvottelutuloksen. Apteekkien työnantajaliiton hallitus ennätti hyväksyä tuloksen jo maanantaina. Uuden sopimuksen kesto on kaksi vuotta. Sopimus tulee voimaan 13.2.2023 ja päättyy 31.1.2025.