Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Osaamisen edellytykset varmistettava kriisissäkin

Akava esittää viittä toimenpidettä opiskelijoiden ja tutkijoiden toimeentulon sekä koulutusjärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi ja osaamisen vahvistamiseksi koronakriisin aikana ja sen jälkeen. Akava korostaa, että samalla, kun varmistetaan yritysten selviytyminen, on huolehdittava koulutuksen ja osaamisen sekä tieteen ja tutkimuksen edellytyksistä.

Akava: Yksinyrittäjille tukea ja turvaa

Hallitus päätti eilen uusista toimista yksinyrittäjien tukemiseksi koronakriisissä. Aiemmin julkistetussa tukipaketissa hallitus esitti mittavia toimia yrittäjien tukemiseksi, muun muassa verojen ja eläkemaksujen lykkäämistä, lainaa sekä takauksia. Nyt hallitus lupasi kaivattua rahoitusta myös yksinyrittäjille.

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

AKY – Akavalaiset yrittäjät: Kuluttajansuojalain uudistus heikentää sekä asiakkaan että yrittäjän asemaa

Kuluttajansuojalaki uudistuu vuoden 2023 alussa. Uudistus vaikuttaa yksityisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin, kuten psykoterapiaan, puheterapiaan, toimintaterapiaan ja fysioterapiaan. Lakiuudistus heikentää asiakaslähtöisyyttä ja yrittäjän asemaa. Terapiapalveluissa on tähän saakka voitu sopia asiakkaiden peruutuskäytännöistä ja mahdollisista korvauksista asiakaslähtöisesti, asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioiden.