Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa

– Akava pitää hyvänä, että liikesalaisuuslaki on säädetty. Uuden lain avulla olisi voitu selkeyttää liikesalaisuuksia koskevaa epäselvää lainsäädäntöä, mutta se jättää työntekijöiden salassapitovelvollisuuden laajuuden ja keston epäselväksi, toteaa Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski. – Myönteistä on se, että eduskunnan hyväksymän lain mukaan työntekijällä on oikeus turvautua ammattiliiton apuun, jos

Akava: Omatoimisen työnhaun mallin tuomien velvoitteiden oltava suhteessa työllistymisedellytyksiin

Valmistelussa olevan lakimuutosehdotuksen tavoitteena on velvoittaa työtöntä työnhakijaa nykyistä omatoimisemmin sekä hakemaan työtä että raportoimaan työnhaun toteutumisesta. Velvoitetta tehostettaisiin asteittain kiristyvän sanktioinnin eli työttömyysturvan karenssin uhalla. Akavan mielestä lähivuosien tavoitteena pitää olla työllisyysasteen nostaminen vähintään 75 prosenttiin. – Katsomme, että työttömiä työnhakijoita voidaan velvoittaa hakeutumaan aktiivisesti takaisin työmarkkinoille.

Chattibotti neuvoo jäsenasioissa ja työelämäkysymyksissä

Chattibotti on automaatti- tai tekoälypohjainen ohjelma, joka keskustelee käyttäjänsä kanssa. Chattibotteja ovat perinteisesti käyttäneet verkkokaupat sekä asiakaspalveluorganisaatiot, joiden käytössä virtuaalinen botti korvaa tai täydentää perinteistä asiakaspalvelua. – Akavan chattibotteja on kehitetty yhdessä liittojen kanssa osallistavan kehittämisen menetelmin. Kaikki osallistuvat liitot ovat olleet mukana aktiivisesti ja ottaneet uuden välineen ennakkoluulottomasti käyttöön, kehuu

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista