Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen – työhyvinvointi nostettava osaksi talous- ja työllisyystoimia

Akava liittoineen aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen, jolla tuodaan esille työkyvyttömyyden kustannuksia ja vaikutuksia yhteiskuntaan ja yksilöille sekä esitetään konkreettisia ratkaisuja työhyvinvoinnin ja työkyvyn edistämiseksi. Mukana ovat Aalto-yliopisto, Eläketurvakeskus, Kela, Keva, Mieli ry, Sitra, THL ja Työterveyslaitos. Hanke jatkuu vuoden 2022 helmikuuhun.

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Uusimmat uutiset

Työmarkkinajärjestöjen yhteinen esitys kehysriiheen: Työntekijöiden töihin paluu mahdollistettava koronan vasta-ainetestauksella

Työmarkkinajärjestöt (Akava, EK, KT, Kirkkotyönantajat, SAK ja STTK) esittävät yhdessä maan hallitukselle kehysriiheen, että valtio osallistuisi koronan vasta-ainetestien kustannuksiin. Järjestöjen mukaan testit pitäisi ottaa väliaikaisesti osaksi työterveyshuoltoa, jotta työntekijöiden töihin paluu mahdollistetaan sujuvasti.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Arvostetuin ammattiliitto on Hammaslääkäriliitto

Hammaslääkäriliitto on suomalaisten eniten arvostama ammattiliitto vuonna 2023, kun vertailtiin eri ammattiliittojen kokonaismielikuvia ja arvostusta. Parhaaksi vastaajat arvioivat Hammaslääkäriliiton myös johdon kyvykkyydessä. Yhteiskunnalliselta vastuunottokyvyltään Hammaslääkäriliitto oli vastaajien mielestä toiseksi paras. Tiedot selviävät Taloustutkimus Oy:n tutkimuksesta, jossa kysyttiin kansalaisten näkemyksiä ja mielikuvia 24 ammattiliitosta.