Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.

Akava: Tieteen rahoitusta ei pidä heikentää

Akava on pettynyt maan hallituksen aikeisiin leikata tieteen ja tutkimuksen rahoitusta vuosina 2022 ja 2023. Leikkaukset ovat rajussa ristiriidassa voimassa olevan hallitusohjelman tavoitteiden sekä hallituksen TKI-tiekartan kanssa, Akava korostaa.

Uusimmat uutiset

Akava: Takautuva työeläkevarojen käyttö uusiin tarkoituksiin ei ole mahdollista

Pääministeri Antti Rinne on esittänyt, että pientä työeläkettä saavien naisten etuuksien korottamiseen voidaan ”irrottaa” eläkerahastoista noin 200–300 miljoonaa euroa vuodessa. Näkemys liittynee hallitusohjelman kirjaukseen kolmikantaisesta selvityksestä siitä, miten työeläkejärjestelmän sisällä voitaisiin parantaa pienimmillä työeläkkeillä olevien asemaa. Akava toteaa, että tavoite naisten korkeammasta eläketasosta on tärkeä. Sitä ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa takautuvasti työeläkejärjestelmän kautta.

SAK, Akava ja STTK: Nuorten näköala työelämään ei saa kadota sopimisen puutteeseen

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK jatkavat ohjelmaa, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään kesätyön kautta. ”Tutustu työelämään ja tienaa” on peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille tarkoitettu kesäharjoittelumalli. Siitä on solmittu keskusjärjestösopimus, jossa on suositeltu yrityksiä palkkaamaan nuoria kesätyöhön.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista