Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava: Sairauspoissaolojen vähentämiseksi tarvitaan uusia keinoja

Akava esittää työturvallisuuslain täsmentämistä ja uuden asetuksen säätämistä psykososiaalisesta kuormituksesta. Lainsäädännössä pitää määritellä täsmällisemmin psykososiaalisten kuormitustekijöiden mittaamisesta, arvioinnista ja toimenpiteistä sekä ennaltaehkäisevästä toiminnasta. Nykyinen työturvallisuuslaki ei sisällä riittävän tarkkaa sääntelyä näistä.

Uusimmat uutiset

Akavan liittokokous oli koolla Akavatalolla

Akavan varsinainen liittokokous pidettiin Akavatalon Valopihalla 14. marraskuuta 2023. Kokouksen esityslistalla oli muun muassa toiminta- ja taloussuunnitelma vuodelle 2024 sekä hallituksen jäsenten valinta tulevalle kaudelle. Kokouksessa oli edustettuna 34 jäsenliittoamme. Puheenjohtaja Maria Löfgren käsitteli puheessaan ajankohtaista työmarkkina- ja yhteiskuntapoliittista tilannetta.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry: Talentian hallitus: kuraattoripalveluiden palauttaminen kuntiin haittaisi oppilaiden avunsaantia

Kuraattorit ovat työskennelleet kouluissa ennen hyvinvointialueiden aloitusta sekä sen jälkeen. Uudistus ei vaikuttanut kuraattorien työpaikkojen fyysiseen sijaintiin millään tavalla. Koulujen kuraattorien hallinnollinen pompottelu hyvinvointialueilta takaisin kuntien palvelukseen ei paranna koulujen ja oppilaitosten hyvinvointipalveluiden laatua, varoittaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian hallitus.

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto: Jonne Rinne uudelleen Euroopan poliisien johtoon

Euroopan poliisiliittojen kattojärjestö EuroCOPia marraskuusta 2022 johtanut Jonne Rinne valittiin Maltalla 17.4.2024 uudelle kaksivuotiskaudelle järjestön puheenjohtajaksi. Yli 230.000 eurooppalaista poliisia edustava EuroCOP (Euroepan Confederation of Police) lähettää kesäkuussa valittavalle EU-parlamentille tiukkasävyisen viestin, jonka teemana on ”Suojellaan suojelijoita”.