Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

SAK, Akava ja STTK: Järjestäytyminen luo pohjan hyvälle työelämälle ja vakaalle yhteiskunnalle

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK muistuttavat, että järjestäytymisaste on yhteydessä toimivien työmarkkinoiden ja yhteiskunnan vakauden kanssa. Ammattijärjestöjen jäsenmäärät ovat pienentyneet eli järjestäytymisaste on laskenut. Muutos kertoo osaltaan, että järjestöjen toimintaa pitää kehittää vastaamaan paremmin työelämän muutoksia ja työntekijöiden tarpeita.

Uusimmat uutiset

Akavan varapuheenjohtajat: Huomio keskitettävä Akavan tulevaan kehittämiseen ja uuden puheenjohtajan valintaan

Akavan varapuheenjohtajat keskustelivat kokouksessaan 26.9. uuden puheenjohtajan valinnasta ja sen merkityksestä Akava-yhteisölle ja akavalaisille. Kokouksessa esillä oli myös nykyisen puheenjohtajan Sture Fjäderin aktiivinen kampanjointi ja osallistuminen keskusteluun sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun hän ilmoitti asettuvansa ehdolle eduskuntavaaleissa.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.