Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akava Works -selvitys tuo näkökulmia työmarkkinajärjestelmän kehittämiseen: verrokkimaina Ruotsi ja Saksa

Tuore Akava Works -selvitys ”Sopiminen, osallistuminen ja luottamus – Mitä voimme oppia Ruotsin ja Saksan työmarkkinajärjestelmistä?” tarjoaa katsauksen näiden maiden työehtosopimusjärjestelmään, palkanmuodostukseen, paikalliseen sopimiseen ja henkilöstön osallistumiseen. Selvitys esittelee aihioita Suomen järjestelmän kehittämiseksi sekä tekijöitä, joita kehittämistyössä pitää arvioida ja punnita. Selvityksen on laatinut Akava Worksin toimeksiannosta varatuomari, ekonomi Jukka

Uusimmat uutiset

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL: SPJL:n Sevander: Sisäinen turvallisuus ei ole turvassa säästöiltä

”Sisäisen turvallisuuden ja oikeudenhoidon sektorit eivät ole turvassa valtiosektoriin kohdistuvilta sopeuttamistoimilta, vaikka maan hallitus onkin osoittanut ymmärrystä poliisin ja oikeudenhoidon haasteisiin. Poliisin henkilöstöön ei tällä hetkellä kohdistu vähentämisvaatimuksia, mutta lupaukset poliisien määrän lisäämisestä eivät toteudu, kun palkkaus, työsuhteen ehdot ja työolot eivät ole kilpailukykyisiä. Valtion säästötoimet tulevat siis varmasti heijastumaan syksyllä alkaviin ves-neuvotteluihin”, sanoo Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL:n valtuuston puheenjohtaja Tomi Sevander.