Tiedotteet ja uutiset

Tällä sivulla on käytettävissä Akavan tuoreimmat tiedotteet ja uutiset sekä Akavan liittojen uusimmat uutiset.

9.2.2024

Uusimmat tiedotteet

Akavan liittojen jäsenmäärä kasvoi hienoisesti

Akavan liittojen jäsenmäärä vuoden 2023 alussa oli 616 000, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 1 200 jäsentä. Maksavien jäsenten määrä kasvoi 177:llä ja opiskelijajäsenten määrä nousi 3 393:lla. Eniten uusia jäseniä sai Insinööriliitto ja suhteellisesti eniten kasvoi Akavan sairaanhoitajat ja Taja.

Akavan liittojen jäsenmäärä kasvoi hienoisesti

Uusimmat uutiset

Työterveyshuolto on järkevä ja tehokas osa suomalaista terveydenhuoltoa

Terveydenhuoltomme on erittäin suurten haasteiden edessä, koska vanhusväestön määrä nousee ja työikäisen väestön määrä vähentyy. Koronakriisi lisäsi terveydenhuollon haasteita entisestään. THL:n terveysturvallisuusjohtaja Mika Salminen on perustellusti huolissaan maamme terveydenhuollosta (Ylen Korona-ajan tilinpäätös -dokumentti 18.4.2022). Niin olemme mekin.

Työmarkkinajärjestöt: Koronapandemia kuormittaa jatkossakin työpaikkoja

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt EK, KT ja KiT, SAK, Akava ja STTK ehdottavat, että hallitus antaa pikaisesti eduskunnalle lakiesityksen, jossa jatketaan koronapandemian perusteella säädetyn kolmen säädöksen voimassaoloa vuoden 2022 loppuun saakka. Nämä säädökset ovat koronatestauksen korvaustaksa, koronarokotuksen korvaustaksa ja tartuntatautipäivärahan saamisen helpottaminen.

Uusimmat uutiset Akavan liitoista

AKY – Akavalaiset yrittäjät vaatii valvontaviranomaisilta ja ministeriöltä ripeitä toimia rekisteriruuhkan purkamiseksi

Sote-valvontalaki astui voimaan vuoden 2024 alussa. Laki toi mukanaan uuden kansallisen Soteri-rekisterin, johon kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien tulee rekisteröityä. Aiemmin palveluita tuottaneiden tiedot on siirretty valvontaviranomaisten toimesta vanhasta rekisteristä uuteen, mutta uusien yrittäjien on vuoden alusta alkaen tullut tehdä rekisteröintihakemus Soteriin.